B2B E-ticaret
B2B E-ticaret sistemi business to business yani firmadan firmaya e-ticaret yapmak anlamındadır. Türkiye’de de sık kullanılan e-ticaret modellerinden biridir.Bir firmanın kendi bünyesinde yaptığı veya diğer firmaları işin içine katarak yaptığı e-ticaret modelidir. B2B E-ticaret modeli başka firmalara ürün satmaya odaklanmış firmalar tarafından tercih edilir.
B2B E-ticaret yoluyla ham madde ve parça satışı daha kolay olacaktır. B2B E-ticaret pazarına örnek olarak araba sektörünü verebiliriz. Bir aracın parçalarını genelde farklı firmalardan alırsınız. Araba üreten kişi her parçayı kendisi üretmez. B2B E-ticaret modeliyle farklı şirketler tarafından üretilen bu parçaları araba üreticileri bağımsız olarak alabilirler. Hortum, lastik, akü, elektronik parçalar tamamı farklı sektörlerden elde edilir. B2B E-ticaret modeliyle bu parçaları aracısız olarak üreticisinden uygun fiyata temin edebilirsiniz. Üstelin web sitelerinin dünyaya açılan birer pencere olduğunu göz önünde bulundurursak Türkiye’den örneğin Almanya’ya arabalar için hortum ya da başka bir parça satabilirsiniz.
B2B E-ticaret modelini başarıyla yürütmek için bazı noktalara dikkat etmek gerekir. B2B E-ticaret modelinde iş dergilerinde, ekonomi kanallarında reklam vermeniz gerekebilir. SEO çalışmaları diğer web sitelerinde olduğu gibi burada da önemlidir ama biraz daha farklı yürütmek gerekir. Bir araba üreticisi reklamınızı facebookta görmeyecektir. Bu yüzden reklam yönetiminizi profesyonel bir firmayla yapmanız iyi olacaktır.
B2B E-ticaret kullanarak, şirketler ve ortaklar arasında iletişimi geliştirebilirsiniz. İşletmeden işletmeye ürün alma deneyiminizi geliştirebilirsiniz.
B2B E-ticaret uygulandığında B2B kategorileri bölünebilir. Birçok şirket için geçerli olan nokta diğer şirketlere ve çalışanlarına ulaşmak için gerekli olan ilk şey bir web site sahibi olmak. Web sitenizde sadece ürün ve iletişim bilgileri olabileceği gibi bu web sitesi üzerinden diğer firmalara ürün de satabilirsiniz. Örneğin bir ambalaj firmanız varsa çikolata satan bir firmaya çikolata ambalajları satabilirsiniz.
B2B E-ticaret ikinci kategoride ise e-tedarik siteleri olarak bilinen satın alma ve ürün tedarik alışverişi vardır. Bir firmadan ürünler için fiyat teklifi isteyebilir böylece dünyanın neresinde daha uygun fiyata istediğiniz parça veya ham madde varsa alabilirsiniz.
İyi bir B2B E-ticaret tanımı
B2B E-ticaret ne olduğunu öğrenmek için, konsepti iki bileşen parçasına bölmek yararlı olacaktır: B2B veya işten-işe bileşen, e-ticaret ya da çevrimiçi işlem bileşeni. Bu şekilde düşündüğünüzde, B2B E-ticaret tanımı oldukça geniş olabilir.
Otomotiv endüstrisi, karmaşık B2B ilişkilerinin ekosistemine mükemmel bir örnektir. Otomotiv alanında, ilk ham maddelerin (metal, cam, kauçuk vb.) Tedarik edilmesinden sadece otomobilin değil, otomobilin tüm parçalarının imalatına kadar her şeyi yapan büyük bir tedarik zinciri var. Farlara, bilgisayar sistemlerine ve daha fazlasına… Tedarik zinciri, daha sonra son tüketiciye satılacak tek bir otomobil üretmek için yüzlerce işletme ve B2B müşteri ilişkileri içerebilir.
E-ticaret bileşeni, tüm bu farklı işletmelerin birbirleriyle ilişkileri işlemesi ve yönetmesi için interneti nasıl kullanabileceğiyle ilgilidir. “B2B E-ticaret” terminolojisi yaklaşık on yıldır kullanılmasına rağmen, B2B e-ticaret iş süreçleri aslında 1960’lar ve 1970’lerin başlarına kadar uzanan çok daha uzun bir zamandır. 1975 yılında ilk elektronik veri değiş tokuşu standartları yayınlandı.
Bir e-ticaret dünyasında yeni bir raporda dört ana tip belirledi:
- E-Ticaret Sitesi: herkese açık veya onaylı müşteriler için parola korumalı bir şirketin kendi e-ticaret sitesi.
- Delinme veya web alımı: doğrudan müşterinin kurumsal kaynak planlama sistemine bağlı web ile bağlantılı satın alma yazılımı.
- Dikey Pazar Ağları: Araç üreticileri için Covisint ve savunma ve havacılık üreticileri için Exostar gibi ticari bir dikey pazar ağı veya endüstri web değişimi.
- Açık çevrimiçi pazarlar: Alibaba Group veya Amazon Business tarafından işletilen siteler.